تا چه زمانی میتوانیم صورتحساب برگشت از فروش صادر کنیم و چه شرایطی دارد؟
در این بلاگ به اعتبار صورتحساب برگشت از فروش و شرایط آن میپردازیم.
از موارد حائز اهمیت برای سازمان امور مالیاتی کشور، قوانین مربوط به صورتحسابهای برگشت از فروش میباشد. بخشنامه سازمان امور مالیاتی و تمامی قوانین ذکر شده از طرف این سازمان در این خصوص را در ادامه بخوانید:
«حسب اطلاعات واصله در مواردی که مودیان اقدام به صدور فاکتور یا پیش فاکتور برای عرضه کالا و یا ارائه خدمت می نمایند، لیکن به دلایلی و با توافق طرفین معامله و با ارائه اسناد و مدارک مثبته معامله محقق نگردیده و یا نسبت به برگشت آن اقدام شده است، به منظور هماهنگی و ایجاد وحدت رویه مقرر می دارد:
از آنجایی که طبق مواد ۴ و ۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده عرضه کالا و ارائه خدمت مبنای تعلق مالیات و عوارض ارزش افزوده می باشد فلذا چنانچه پس از صدور فاکتور و یا پیش فاکتور (از جمله در موارد اخذ تسهیلات بانکی) مطابق بررسی به عمل آمده از دفاتر طرفین معامله و یا سایر اسناد و مدارک مثبته حسب مورد، عدم تحقق انجام معامله (عرضه کالا یا ارائه خدمت) یا برگشت آن احراز گردد در اینصورت مطالبه مالیات و عوارض ارزش افزوده از فروشنده و خریدار در خصوص کالا و خدمات مورد نظر موضوعیت ندارد و به تبع آن اعتبار مالیاتی نیز قابل پذیرش نخواهد بود.»
طبق این بخشنامه لازم است تا مشمولین مالیاتی قوانین برگشت از فروش، و ارزش افزوده را رعایت کنند تا در سیستم حسابداری سازمان با مشکلی مواجه نشوند و فاکتورهای آنها رد صلاحیت نشود.
در شرایطی که کالای فروخته شده دارای مشکلی مثل ناقصی، شکستگی و … باشد، یا به نحو دیگری درخواست مشتری را برآورده نکرده باشد، مشتری آن را مرجوع کرده و فروشنده میبایست فاکتور برگشت از فروش آن را صادر کند. مدارک اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده صورتحسابهای برگشت از فروش باید پس از ثبت این کالا در سیستم حسابداری، مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد.
از اقداماتی که شرکتها میتوانند برای اجرای قوانین ذکر شده توسط سازمان مؤدیان مالیاتی کشور انجام دهند تا صورتحسابهای برگشت از فروش آنها مورد تایید قرار گیرد، به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
صورتحساب برگشت از فروش برای برگشت کالاهای فروخته شده میباشد و برای خدمات چنین صورتحسابی صادر نمیشود.
برای هر صورتحساب صادر شده برای فروش که برگشت و مرجوعی داشته باشد، حتما باید صورتحسابی با نام صورتحساب برگشت از فروش کالا، صادر شود و برای سازمان چاپ و تکمیل گردد و در اختیار ممیزین مالیاتی قرار گیرد.
شماره صورتحسابهای صادر شده برگشت از فروش باید با توجه به آخرین شماره فاکتور صادر شده برگشت از فروش سال گذشته باشد. اگر نحوه ثبت صورتحسابهای سال جدید تغییر کند، بهتر است که از شماره 0001 شروع کنید و فاکتورهای سال قبل را نگهداری و بایگانی کنید، تا در صورت نیاز برای تایید فاکتورهای جدید به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه شود.
برای اینکه فاکتور برگشت از فروش یک شرکت مورد تایید ماموران قرار بگیرد، حتما صورتحساب برگشت از فروش را هم دریافت کنید و آن را در کنار سند حسابداری مربوط به آن قرار دهید.