چگونه میتوانیم صورتحساب مشتریان خارجی را به سامانه مؤدیان ارسال کنیم؟
در این بلاگ به نحوهی صدور صورتحساب برای شرکتهای بینالمللی و مشتریان خارجی آنها میپردازیم.
طبق دستور سازمان اداره مالیات کشور در رابطه با ارسال صورتحسابهای تمامی صاحبان مشاغل به سامانه مؤدیان مالیاتی، مشمولان مالیاتی وظیفه دارند صورتحسابهای خود را به صورت الکترونیکی صادر کرده و آنها را به سامانه مؤدیان ارسال کنند.
وبسایت سامانه مؤدیان مالیاتی با آدرس my.tax.gov.ir در دسترس مشمولین مالیاتی میباشد. سازمان امور مالیاتی کشور برای اتصال افراد و شرکتها به سامانه مؤدیان، تعدادی از سامانههای مطمئن را به مؤدیان مالیاتی به نام سامانههای معتمد معرفی کرده است. این سامانهها به مشمولین کمک میکنند تا صورتحسابهای خود را به سامانه مؤدیان مالیاتی ارسال کنند. لازمه این امر، خریداری توکن و تهیه امضای دیجیتال از دفاتر اسناد رسمی، ثبتنام در سامانه مؤدیان توسط مؤدی و سپس بارگذاری این اطلاعات در سامانه مؤدیان مالیاتی میباشد.
سامانه مؤدیان صورتحسابهای ارزی را صرفا در حالتی دریافت میکند که معادل ریالی آنها نیز ارسال شده باشد. به همین علت برای صدور صورتحسابهای ارزی برای مشتریان بینالمللی، مؤدیان مالیاتی لازم است مبلغهای صورتحساب را به دو نرخ ریال و ارز مدنظر خود ثبت و صادر کنند تا در ارسال آنها به سامانه مؤدیان با مشکلی مواجه نشوند.
صدور آسان صورتحسابهای ارزی، تنها با ثبت رقم به نرخ مورد نظر و نرخ تسعیر تبدیل به ریال توسط سامانه مستر فاکتور امکانپذیر است. این نرمافزار بدین ترتیب صورتحسابهای ارزی را به همراه مبلغ آنها به ریال، به سامانه مؤدیان ارسال میکند. همچنین امکان انجام تمامی مراحل ثبتنام مؤدیان در سامانه مؤدیان مالیاتی، اعم از دریافت توکن، خریداری کد فعالسازی و دریافت شناسه حافظه مالیاتی به صورت مستقیم و آنلاین نیز توسط مستر فاکتور فراهم شده است.